Hent rapporten (PDF)

Ny undersøgelse om det offentliges digitale overvågning

Kommunikationsbureauet Bjerg K har undersøgt danskernes holdninger til digital overvågning – og om vi forstår de situationer, hvor vi accepterer overvågning. Undersøgelsen peger på, at digitaliseringen udfordrer demokratiske grundprincipper.

Danskerne accepterer cookies – men ved ikke, hvad det betyder

Et stort flertal har svært ved at forstå centrale ord i de tekster, som vi accepterer digital overvågning på baggrund af. Fire ord blev undersøgt:

•    IP-adresse: 5,9 % af danskerne forstår ordet. 20,9% forstår det delvist. 
•    Cookies: 10,5 % af danskerne forstår ordet. 40% forstår det delvist. 
•    Tredjepart: 23,5% af danskerne forstår ordet. 28,8% forstår det delvist. 
•    Samtykke: 81,8% af danskerne forstår ordet. 0,3% forstår det delvist.

27 % har ikke tillid til, at det offentlige kan beskytte personlige oplysninger

Bemærkelsesværdigt mange danskere (27%) siger, at de i mindre grad eller slet ikke har tillid til, at det offentlige kan beskytte de personlige oplysninger, som indsamles. Det tyder på, at digitaliseringen udfordrer tilliden mellem stat og borger – en tillid som vi historisk har set som en forudsætning for vores demokrati. 

18 % oplever, at det offentlige oplyser, hvornår de indsamler og bruger data

Kun få danskere mener, at de offentlige virksomheder tydeligt oplyser om deres dataindsamling. Det er overraskende lavt, fordi det offentlige har pligt til altid at oplyse, hvornår de indsamler data. Det tyder på, at det offentlige kommunikerer uklart og mangelfuldt. 

”Urimeligt, at borgene selv skal gennemskue overvågningens konsekvenser” 

Kresten Bjerg, der er ansvarlig for undersøgelsen, siger:

”Det offentlige har ikke taget en debat med borgerne om, hvor grænserne for overvågning skal gå. Hvis man skal være lidt grov, så får vi kun lov til at forholde os til overvågning, når vi bliver bedt om at acceptere cookies. Selvfølgelig accepterer vi – ellers kan vi ikke bruge siden. Vi forholder os ikke principielt til cookies, men til at komme i gang med at bruge den side, vi besøger. Derfor har vi brug for en principiel debat om overvågning. Det er urimeligt, at borgerne skal gennemskue konsekvensen af overvågning, når de accepterer cookies.

Det offentliges brug af sociale medier har borgerne heller ikke haft lejlighed til at forholde sig principielt til. Skal det offentlige gøre brug af fx Facebook, hvis forretning er at indsamle og sælge dybt personlige oplysninger om sine brugere? Er sociale medier egnede til en af demokratiets vigtigste samtaler: Den mellem borger og stat? En hel hær af kommunikationskonsulenter vil svare ”ja, mød borgerne, hvor borgerne er”. I Bjerg K mener vi, at det er en debat værd.”

Du kan læse flere resultater i undersøgelsen.

Hent rapporten (PDF)

BJERG KOMMUNIKATION  /  FLÆSKETORVET 68, 1.  /  1711 KØBENHAVN V  /  T: +45 33 25 33 27  /  KONTAKT@BJERGK.DK
TILMELD NYHEDSBREV      BESØG VORES FACEBOOKSIDE      BESØG VORES LINKEDINSIDE