Anmeldelser

Skriveguiden til Offentlige Virksomheder

2014
Hans Reitzels Forlag

(...) Kresten Bjerg smider de gamle journalistik-tricks ud med badevandet og afskaffer den skarpe vinkel og dogmet om at skrive det vigtigste først. I stedet introducerer han en metode til at gøre kommunikationen enkel og klar. Den består af 14 trin. De 14 trin bliver gennemgået grundigt og med så mange gode eksempler, at ingen kan være i tvivl om, hvad der skal til for at få budskabet ud over den kommunale skranke og ind i borgernes bevidsthed. De 14 råd og de mange tydelige eksempler gør bogen til en lille håndbogs-perle, der helt sikkert vil kunne gøre gavn på hylden bag skrivebordet hos de fleste offentlige kommunikationsafdelinger.
— Thomas Schiermacher Jensen | Journalisten.dk | 20 februar 2014

(...) En god lille bog, blottet for bla bla og alt det oppustede, som nogle syns, de skal smide i hovede på dem, der vil lære at skrive. Skriveguiden er til alle, der arbejder med skriftlig kommunikation i offentlige virksomheder, og Kresten Bjerg går med sine 14 grundprincipper for godt sprog fint uden om de banale sprogråd, men også uden om de klassiske journalistiske sprogråd (...) Pædagogik på højt plan, effektiv undervisning, mere behøver man egentlig ikke.
— Tom Ekeroth | Danske Kommuner no. 7 | 31 marts 2014 | *****

Gode nye råd og sprogeksempler til skriveundervisning“ (...) Især i starten af bogen er nogle gode pointer, som vil kunne supplere al mulig skriveundervisning. Det er råd, der kommer efter hans korte introduktion af den kognitive sprogteori. De råd handler om, at vi forstår ved hjælp af historier (nogen gør noget), projektioner (sammenligninger) og at vi bevæger os ind i et emne (helhed før del). Gode råd, som også har indgået i meget af den traditionelle undervisning, men måske formuleret på andre måder. Derudover kommer Kresten Bjerg med råd som omhandler sætningers opbygning og afsnit. Han giver både en mere grammatisk forklaring på hans råd, som han følger op og illustrerer i både før og efter eksempler. Eksempler, som viser en tydelig forskel i forståelighed. Jeg er sikker på, at mange undervisere vil synes, de er brugbare til at illustrere forskel på godt og dårlig sprog (...) Bjerg kommer med et rigtig fint bud på en anden måde at undervise og guide virksomheder til at skrive bedre og mere forståelige tekster.
— Signe Bonnén | Dansk Kommunikationsforum | 2 april 2014

(...) Ud fra 14 grundprincipper og en rekke eksempler giver ‘Skriveguiden’ en grundig gennemgang af sproglig udfoldelse inden for restriktionernes rammer. Bogen er et værktøj som offentlige virksomheder internt kan bruge til at udvikle ekstern kommunikation. (...) Bogen lever perfekt op til sit pædagogiske sigte.
— Lærke Malmbak Hansen | Retorikmagasinet | 7 januar 2015 I *****

...der er brug for fagfolk til skriftlig formidling, hvilket Kresten Bjerg, forfatter til ‘Skriveguiden til offentlige virksomheder’ (Hans Reitzels Forlag 2014), har specialiseret sig i. ‘Skriveguiden’ fokuserer på sprogets grammatik, og Bjerg opstiller 14 grundprincipper, som skal hjælpe skribenten til at skrive klare, entydige og relevante tekster uden at gå på kompromis med faglighed og præcision. Bogen er fuld af eksempler på uklare og klare tekster. Hvis man interesserer sig for at skrive, vil man, selv om man ikke skriver for en offentlig virksomhed, få noget ud af at læse Bjergs råd.
— Peter Lund Madsen | www.peterlundmadsen.dk | 9 februar 2015

Bogen er via sin faste struktur og de mange eksempler pædagogisk og let at gå til. Form og indhold gør den velegnet som en håndbog, man kan trække frem undervejs i skriveprocessen.
— Jytte Bræmer | DBC - Lektørudtalelse | 26 november 2015