microphone_blå.jpg
 

Se&Lyt&Læs

Se, lyt og læs dig til inspiration om digitalisering, læsbarhed, faglig formidling og andre emner inden for offentlig kommunikation. Her er et udvalg af interviews, artikler i forskellige medier om og af Kresten Bjerg.

 
 

Lyt

Podcast

Morten Münster har en af Danmarks mest hørte podcasts. Morten er bl.a. forfatter til “Jytte fra marketing er gået for i dag”. Morten inviterede Kresten Bjerg forbi for at tale om skriftlig formidling og fagtekster - de kommer vidt omkring, fra læsende hjerne til fra breve fra Mortens bank over unges brug af emoji.

Du kan lytte med alle de steder, hvor du plejer at lytte til podcast. 


Læs

Den sidste kronik skrevet af et menneske

Kunstig intelligens kan snart skrive alle tekster hurtigere og mere overbevisende end mennesker. Det vil ændre os, og vi skal nu håndtere en teknologi med langt større konsekvenser end både algoritmer og sociale medier. Læs Kresten Bjergs kronik fra maj 2022 om vores alle sammens fremtid med skrivende robotter.

Læs kronikken på Berlingske (betalingsmur):
https://www.berlingske.dk/kronikker/maaske-laeser-du-snart-en-tekst-skrevet-af-en-robot-og-du-opdager-det

Læs kronikken på Kresten Bjergs LinkedIn:
https://www.linkedin.com/pulse/den-sidste-kronik-skrevet-af-et-menneske-kresten-bjerg/


Se

Film1.jpg

Rigsrevisionens skriveguide: Kort om entydige og logiske afsnit

I sommeren 2021 udkom Rigsrevisionens nye skriveguide. Guiden blev lanceret med nogle små film for medarbejderne. Vi har fået lov at vise dem her.

Denne fim handler om, hvordan du bruger afsnit til at gøre din tekst entydig og logisk.


Se

Film2.jpg

Rigsrevisionens skriveguide: Kort om overskuelige punktopstillinger

I sommeren 2021 udkom Rigsrevisionens nye skriveguide. Guiden blev lanceret med nogle små film for medarbejderne. Vi har fået lov at vise dem her.

Denne fim handler om, hvordan du få mest ud af dine punktopstillinger.


Se

Film3.jpg

Rigsrevisionens skriveguide: Kort om klare sætninger

I sommeren 2021 udkom Rigsrevisionens nye skriveguide. Guiden blev lanceret med nogle små film for medarbejderne. Vi har fået lov at vise dem her.

Denne fim handler om, hvordan du skriver sætninger, som er lette at læse - uden at gå på kompromis med det faglige indhold.


Watch

film_03.2021.jpg

The European Commission: Digital reader masterclass

This video lasts 23 minutes. It was created for the European Commission in March 2021. It is a masterclass that looks at well-known writing tips in a new light, namely the light from a mobile phone. Kresten Bjerg gives you three writing tips and many examples of how to write for digital media.

The PDF mentioned in the video can be downloaded here.


Lyt

BjergK_radio4_web.jpg

RADIO 4: Demokratiet og sprogforståelse

Bjerg K´s nye undersøgelse “Sådan forstår danskerne (ikke) ord og forkortelser” spiller en hovedrolle i dette indslag om demokrati og sprogforståelse. Demokratiet forudsætter, at vi ikke taler forbi hinanden, siger Esben Bjerggaard Nielsen (lektor i retorik på Aarhus Universitet), som Radio 4 talte med om vores nye undersøgelse. Og han siger at vores undersøgelse ”tydeligt viser, at der er et oplysningsarbejde, som ikke er færdigt.”

Indslaget begynder 16:20 og varer lige under 4 minutter:


Læs

foredrag.jpg

Kom-magasinet: Kære du…

Interview med Kresten Bjerg
Det offentlige har i over 30 år levet på sproglige myter, der ikke har højnet læsbarheden i offentlig kommunikation. Det er ikke kun de analoge rudekuverter, der skal afløses af nye digitale platforme. Det er også forståelsen af, at offentlig kommunikation er en genre i sig selv. Læs interviewet med Kresten Bjerg på kom-magasinets hjemmeside.


Se

kresten_HR.jpg

Hans Reitzels Forlag: Den digitale læsers hjerne

Kresten Bjerg præsenterer sin bog ”Den digitale læsers hjerne”. Se med på Youtube.


Læs

socialrådgiveren.jpg

Magasinet Socialrådgiveren: Sådan skriver du til den digitale læser

Interview med Kresten Bjerg
Hvordan skriver du bedst til borgerne, når det skal foregå digitalt? Når de fleste mennesker egentlig foretrækker at læse på papir og har svært ved at koncentrere sig om tekster på computerskærmen eller telefonen. Kommunikationsekspert giver på baggrund af viden om hjerner og læseforskning tip til at forstå den digitale læsers hjerne. Læs med på Socialrådgiverens hjemmeside.


Læs

populært.jpg

Branchemagasinet UDKOM: Populært papir

Interview med Kresten Bjerg om undersøgelsen ”Faglig formidling i digitale medier”.
Der er flere bud på, hvorfor danskerne holder fast i den trykte bog. Læs med i UDKOM.


Læs

kresten_artikel.jpg

Magasinet Vejlederforum: Den digitale udvikling sker i et analogt tankesæt

Artikel af Kresten Bjerg
Det er aldrig sket før, at en ny skriftkultur er blevet dominerende så hurtigt. Og selvom der er mange fordele ved digitale tekster, er deres digitale potentiale ikke helt indfriet endnu. I hvert fald foretrækker et stort flertal - også blandt de unge - stadig at læse tekster på papir frem for digitalt. Forklaringen findes i hjernen. Læs artiklen på Kresten Bjergs LinkedIn.


Læs

illustration.jpg

Politiken: Snart skal vi betale dyrt for vores eget privatliv

Artikel af Kresten Bjerg

I dag ved de fleste af os, at uoverskueligt mange virksomheder følger med i vores digitale liv, og vi har vænnet os til tanken med et magtesløs træk på skulderne. Hvad kan man gøre ved det? Nu kommer så den nemme løsning: Vi kan købe os til et privatliv. Løsningen er selvfølgelig nemmest for dem, der har pengene til det. Læs artiklen på Kresten Bjergs LinkedIn.


Lyt

DR-P1-Logo copy.jpg

DR P1 Hjernekassen: Den læsende hjerne

Kresten Bjerg har gæstet Hjernekassen på P1 til en snak med Peter Lund Madsen (a.k.a. Hjernemadsen) om, hvad den stigende digitalisering betyder for måden vi kommunikerer på, og hvordan man kan imødekomme den forandring. Lyt med på dr.dk.


Se

lorry.jpg

TV2 Lorry Lounge: Generation X I nettet

TV2 Lorry har besøg af kommunikationsrådgiver Kresten Bjerg, som fortæller om digitaliserings betydning for Generation X. Se udsendelsen på TV2 Lorry.


Se

gomorgen.jpg

Go´Morgen Danmark: Svære ord 2010

Go´Morgen Danmark lavet dette indslag om Bjerg K´s undersøgelse om svære ord. En undersøgelse af ord, om danskerne forstår de ord, som det offentlige bruger ofte. Se indslaget med Kresten Bjerg her.